מילים לזכרו: פרופסור אריה נאור

ראשי\ נכתב על גדעון\ מילים לזכרו: פרופסור אריה נאור

האגודה הישראלית למדע המדינה והעמותה לחקר הפוליטיקה מודיעות בצער ובכאב על מותו של יושב ראש האגודה והעמותה, הפרופסור גדעון דורון מאוניברסיטת תל אביב, חוקר בעל הישגים ושם בינלאומי, יזם אקדמי פורה שהקים חוגים באוניברסיטאות ובמכללות, לצד מכוני מחקר יישומי, והיה מורה בעל לקח טוב לתלמידיו הרבים – 'פרופסור של סטודנטים', שהדריך עשרות רבות של תלמידי מחקר  – וכל זה לצד פעילות ציבורית ענפה.

פרופסור דורון נולד בתל אביב בשנת 1945, בוגר ומוסמך האוניברסיטה העברית בירושלים ובעל תואר דוקטור מאוניברסיטת רוצ'סטר בהדרכתו של ויליאם רייקר, אבי תורת המניפולציה ויישומי תורת המשחקים בחקר הפוליטיקה. השפעתו של רייקר ניכרה במחקריו והשפיעה גם על ניתוחיו באמצעי התקשורת. הוא פרסם 20 ספרים בעברית ובאנגלית ועשרות רבות של מאמרים אקדמיים בנושאי אסטרטגיה וכלכלה פוליטית, שיטות בחירה, מדיניות ומינהל ציבורי, תקשורת ומניפולציה פוליטית ותורת המשחקים. הוא יזם את הקמת החוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב והיה יועץ ויו"ר אקדמי למחלקה למינהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת בן-גוריון בשלבי הקמתה, וכמו כן הוא עמד בראש החוג למדע המדינה במכללת עמק יזרעאל, היה אחד ממייסדי המרכז להעצמת האזרח והדמות האקדמית המרכזית בפעולתו, האחראי האקדמי וממפתחי מדד החוסן הלאומי, הכולל בתוכו את מדד השחיתות, המתפרסם בכל שנה בכנס שדרות, וכמו כן היה פעיל בצוות הבינלאומי המודד את השחיתות הציבורית במדינות העולם.

פרופסור דורון מילא שורה של תפקידים ציבוריים ובהם יושב ראש הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, חבר בצוות ההיגוי של ועדת נשיא המדינה לעניין שיטת הממשל בישראל, יועץ לראשי ממשלה ולשרים, חבר הוועדה לבחינת נושא המינויים בשירות הציבורי, חבר הצוות לביטחון לאומי, המועצה הישראלית לקולנוע והוועדה לקביעת גבולות מוניציפאליים. בבחירות לכנסת ה-18 עמד בראש רשימת 'הישראלים', שאמנם לא עברה את אחוז החסימה אך העמידה על סדר היום את תוצאות המחקר שנערך בוועדת נשיא המדינה ובמרכז להעצמת האזרח בדבר הצורך בשינויים בשיטת הממשל.

האגודה הישראלית למדע המדינה והעמותה לחקר הפוליטיקה חבות, במידה רבה, את עצם קיומן לגדעון דורון, ממחדשיה של האגודה והיושב ראש שלה, יוזם רוב פעולותיה. בין השאר יזם את הקמת הוצאת הספרים של האגודה ועמד בראש המערכת המדעית שלה, ובשנות התשעים של המאה העשרים היה חבר בהנהלת האגודה הבינלאומית למדע המדינה.

בשנה שעברה העניק הוועד הפועל של האגודה הישראלית למדע המדינה לפרופסור גדעון דורון את הפרס השנתי על מפעל חיים בתחום מדע המדינה בישראל.

זכרו ינון בקרב תלמידיו ועמיתיו.

שתף